Työpaikkailmoituksia selatessa tuntuu siltä että varaosien ostajaksi etsitään enemmänkin esimerkiksi koneinsinöörejä, kuin ostoihin erikoistunutta ihmistä ostamaan niitä samoja varaosia. Kysymys kuuluukin: tarvitseeko ostajan tietää/tuntea tuotteet? Lyhyt vastaus on ei. Ostoja ohjataan lukujen perusteella. Aivan sama ostatko sinä lipputankoja vai autoja, seurataan vain kulutustilastoja ja myyntiennustetta ja tehdään ostot sen mukaan. Tietenkin tärkeää on myös kyseisen nimikkeen ABC-luokitus ja ostohinta, joka vaikuttavaa varaston arvoon ja sitä kautta sitoutuneen käyttöpääoman määrään, sekä muihin lukuihin. Mutta lyhyesti ostettava tuote ja sen asiantuntemus ei ole millään tavalla tärkeää, vaan tärkeää on sen tuotteen muut ominaisuudet, jotka löytyy ERPistä.

Toki itse tuotteiden tunteminen voi auttaa joissakin asioissa, kuten erilaisten yhteyksien selvittämisessä. Esimerkiksi minkä takia jossakin kuukaudessa kuluu enemmän tuotteita ja sitä kautta mahdollisen ennusteiden tekemisessä seuraaville kuukausille ja sitä kautta ostojen suorittamiseen. Pääasiassa ennusteiden tekeminen on kuitenkin myynnin tehtävä ja osto seuraa vain lukuja. Ehkä on jopa hyvä että tuotteita ei tunne, jolloinka niihin ei synny kiintymystä ja tällöin ostoja voidaan ohjata tiukasti lukujen perusteella niin sanotusti talousohjatusti. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että uusikin tuotealue tulee melko nopeasti pääpiirteissään tutuksi, kun seuraa niiden kulutusta ja tekee ostoja päivittäin. Operatiivinen ostotoimi on kuitenkin enemmän tilastotiedettä kuin varsinaisesti kyseisen erityisalan osaajan tehtävä. Tästä syystä ostettavien tuotteiden tuntemus ei ole tärkeää, vaan tärkeää on tuntea nämä erilaiset kulutukseen ja käyttöpääomaan vaikuttavat luvut, tilastomatematiikan perusteet ja tehdä päätöksiä niiden perusteella.

Ei koodariksikaan palkata koneistajaa tai kaupan kassaa, vaan koodari. Sitten se ohjelma ja sen toiminta määritellään yhteistyössä sen käyttäjän kanssa. Avainsana on se, että koodauksen tekee siihen keskittynyt ammattilainen. Aivan samalla tavalla voidaan ajatella ostoissa; ostot tekee hankintoihin perehtynyt ammattilainen. Annetaan niiden koneinsinöörien suunnitella minkälaisia varaosia koneisiin asennetaan ja myyjien laatia myyntiennusteet, mutta jätetään ostot hankinnan ammattilaisille.

Tästä päästäänkin luontevasti toiseen asiaan, eli suuremman projektin edessä, suunniteltaessa uusia tuotteita tai hankittaessa uusia toimittajia, tarvitaan eri osastojen ja ammattilaisten yhteistyötä. Esimerkiksi uusia tuotteita suunniteltaessa on monesti hyvä ottaa jo suunnitteluun mukaan hankinnan asiantuntija. Suunnitteluvaiheessa kun määritellään usein koneen/osan hinta. Pienin kompromissein eri osissa voidaan käyttää samoja komponentteja tai vaihtaa erikoisosia standardiosiin tms, jotka vaikuttavat huomattavasti koneen lopulliseen hintaan, sekä yrityksen sitoutuneeseen käyttöpääomaan. Onkin tärkeää suunnitella uusia koneita yhteistyössä eri osastojen kanssa, jolloin voidaan huomioida kokonaisuus. Vastaavasti mikäli hankintatoimi haluaa vaihtaa jonkin osan toimittajaa, konsultoidaan varsinaista tuotteiden käyttäjää ja testataan uuden toimittajan tuotteiden laatua ennen suurempia tilauseriä.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Jesse Uitto

Written by Jesse Uitto

Entrepreneur, Purchasing Professional

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *