Talouselämä kirjoitti internetsivuillaan tänään 23.5.2015 saksalaisesta Miele -perheyrityksestä, joka menestyy hyvin, vaikka tuottaa kodinkoneita Saksassa sekä tekee tuotteet pääosin itse piirilevyjä myöten.

Jutun voit lukea Talouselämän sivuilta.

Ajatuksiini harhautui heti vaatevalmistaja Zara, jota käytetään usein esimerkkinä onnistuneesta strategiasta ja logistiikasta. Myös Zara sai paljon huolia ja kehoituksia siirtää tuotantoaan halpamaihin. Kenties Mielen menestyksen taustalla on samanlaisia ajatuksia.

Toki Zaran filosofiassa oli muita muoti- ja vaatealaan liittyviä asioita, joita Miele tuskin soveltaa. Kuitenkin omat tai tiukassa kontrollissa olevat tehtaat tuottavat parempaa laatua ja laadunhallinta on helpompaa. Tuotteita tehdään lähellä kuluttajia ja pieniä määriä, joka johtaa suoraan pienempiin varastointi- ja pääomakustannuksiin. Tuotteita ei välttämättä varastoida juuri ollenkaan, vaan varastot ovat lähinnä myymälöissä ja tien päällä. Myös myymättömien tuotteiden osuus on tällöin pienempi.

Zaran tapauksessa heidän tiheät ja nopeita toimitustapoja käyttävät toimituksensa olivat toki kalliita. Säästö syntyi kuitenkin vähentyneestä hävikistä ja pienemmästä pääomasta. Toisiaan lähellä olevat tehtaat pienentävät osavalmisteiden logistiikkaan liittyviä kuluja ja tehtaat toimivat läheisessä yhteistyössä tuottaen nopeasti pieniä sarjoja erilaisia tuotteita.

Eurooppalaisella tuotannolla saadaan myös synnytettyä laatumielikuvaa, jolloin tuotteet voidaan hinnoitella kilpailijoita paremmin.

Koko yrityksen toimintaa aina hankinnoista tuotantoon ja tuotteen toimittamiseen asiakkaalle tulisi tarkastella kokonaisuutena. Liian usein tuotanto ulkoistetaan siksi että se on halvempaa yksikkökustannuksiltaan. Ei välttämättä huomata mitä tuotteiden kuljetus, varastointi ja hävikki maksaa. Jokainen osasto optimoi vain oman osuutensa, mutta kukaan ei näe kokonaiskuvaa.

On esimerkkejä, joissa yritys voisi pienellä panostuksella vähentää kuljetuskustannuksiaan, mutta koska tämä vaatisi panostuksia tuotannolta, ei siihen lähdetä. Tuotantopäällikkö minimoi oman osastonsa kulut, eikä häntä kiinnosta paljonko tuotteiden rahditus maksaa. Tarvitaan järkevää keskustelua osastojen välille.

Facebooktwittergoogle_pluslinkedinmail
Jesse Uitto

Written by Jesse Uitto

Entrepreneur, Purchasing Professional

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *