Jesse Uitto, takana piirretty iso rotta.

Myös työnhakijoiden hakijakokemus on markkinointia. Ei ole aivan samantekevää, miten heitä kohdellaan ja mitä heille viestitään.

Omia kokemuksia rekrytoinneista

Case kilpailijat

Pari vuotta sitten hain kahteen vastaavaan paikkaan, aivan suorille kilpailijoille. Toisesta tuli nopeahkosti soitto, jossa pyydettiin haastatteluun. Toisesta paikasta ei ole kuulunut mitään. Ei mitään kahteen vuoteen! Ja nimesin hakemuksessa suosittelijoita talon sisältä, joista osa oli hieman aiemmin PYYTÄNYT minua hakemaan heille töihin.

Luulin paikkaa varmaksi. Oikeasti, tunsin talon sisältä väkeä ja minua oli aiemmin pyydetty hakemaan sinne töihin. Tunsivat osaamiseni ja olivat pienellä porukalla minusta siellä puhuneet, näin kontaktini minulle kertoi ja pyysi hakemaan kun hänet näin. Ehkä puheet eivät olleet menneet rekrytoijalle asti?

Joka tapauksessa, jos hakemuksessa nimetään talon sisältä suosittelijoita, niin mielestäni olisi aiheellista heitä konsultoida. Mutta ehkä koko työpaikka olikin vain markkinointia, eikä sitä ollut ollenkaan tarjolla.

No, eipähän sekään talo enää kiinnosta.

Case palkkaamme vain koodareita

n. 3 vuotta sitten keskustelin rekrytapahtumassa erään ohjelmistotalon rekrytoijien kanssa. Kyseinen talo miellytti minua oman profiilini johdosta, niin vanhojen kuin käynnissä olevien opintojenikin suhteen se olisi ollut minulle loistava paikka.

Melko ymmärrettävästi siinä tilanteessa oma kokemukseni ei välttämättä ollut aivan sillä tolalla, että olisi heti päässyt töihin. Eikä se tarkoitukseni ollutkaan. Mutta eniten minua ihmetytti heidän kommenttinsa siitä, että heille palkataan VAIN ohjelmoijia. Konsultiksi tai myyjäksi nostetaan vain ohjelmoijia. No olen päättänyt, että sitä en halua tehdä (vaikka vähän osaankin), vaan vahvuuteni on nimenomaan siellä liiketoiminnan ja ohjelmiston välimaastossa soveltaen ohjelmistoja liiketoiminnan hyödyksi. Pyysivät kuitenkin laittamaan CV:n, jotta voivat perehtyä paremmin osaamiseeni sekä jos tulisi tarvetta myöhemmin. Sen laitoinkin heti tapahtuman jälkeen, eikä sen perään kuulunut mitään koskaan. Ei edes kiitosta, vaikka nimenomaan pyysivät minua lähettämään CV:n.

Reilu vuosi sitten tähän samaan taloon haettiin juuri minun roolilleni sopivia henkilöitä. Mietin pitkään, todella pitkään, hakemuksen tekemistä. Taisin itseasiassa sitä jo kirjoitellakin, mutta jahkailin lähettämisessä. Enkä saanut ikinä sitä lähetettyä. Samassa talossa on jälleen haussa vastaava paikka, jossa tietäisin olevani hyvä, mutta nyt ohitan ilmoituksen jo sen enempää sitä edes tutkimatta (osin toki syynä myös nykyinen mielenkiintoinen paikka, vaikka aina pitääkin pitää silmät auki!). En voi kuitenkaan olla ajattelematta, etteikö aiempi kokemukseni talon rekrytointiviestinnästä vaikuttaisi halukkuuteeni hakea paikkaa.

Case eipä me sua haluta

Tarinoita olisi enemmänkin, mutta tässä vain nämä ns. pahimmat katoamiset. Yksi tuli vielä mieleen, jossa tunsin oloni kyllä erittäin pöyristyneeksi.

Olin täyttänyt jälleen yhden rekrytointifirman karsean lomakehärdellin, jossa kysytään kaikki samat jutut kuin CV:ssä ja LinkedInissä. Yritys vielä lupasi sivuillaan ilmoittaa jatkosuunnitelmista erittäin nopeasti – taisi olla yhdessä viikossa.

Seurailin hakemukseni tilaa, joka ei sen jättämisen jälkeen muuttunut järjestelmän mukaan mihinkään. Joku odottaa tms. se oli kokoajan, ei sitä kukaan ottanut parissa kuukaudessakaan käsittelyyn, saati että minulle olisi ilmoitettu mitään.

Naurettavinta on se, että hakuajan loppumisen jälkeen n. 1-2 viikon jälkeen tämä sama rekrytointiyritys oli laittanut saman asiakkaan saman työpaikan hakuun uudestaan. Ainut muutos oli päivämäärä, eli hakuaikaa oli jatkettu. Minulle ei vieläkään ollut ilmoitettu mitään!

Olinko ainut hakija? Miksi minua ei kutsuttu haastatteluun? Miksei minulle sanottu, että osaamiseni ei ole haettua tms?

Yhteenveto

Kaikki viestintä on markkinointia. Oli kyse sitten suoraan asiakkaista, tai työnhakijoista. Se kuvastaa yrityksen tilaa ja huono (tai olematon) viestintä antaa vääjäämättä yrityksestä huonon kuvan työnhakijalle.

Muistakaa kohdella kaikki aina kunnioituksella. Vaikka hakija ei nyt täsmääkään, hän saattaa olla myöhemmin se oikea. On tyhmää karsia hyvien hakiojoiden osuutta jo etukäteen. Ja vaikka hän ei suoraan työnhakija olisikaan, on todennäköistä päätyä henkilöiden kanssa muuhun liiketoimintaan, jolloin huono hakijakokemus voi näyttäytyä menetettynä liikevaihtona.

Facebooktwitterlinkedinmail
Jesse Uitto

Kirjoittanut Jesse Uitto

Sales Director @ Novellus.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *