Vietin juuri pari mielenkiintoista päivää Logistiikka- ja kuljetusmessuilla (#logexpo) Helsingin Messukeskuksessa.

Tässä lyhyt yhteenveto muutamista esityksistä ja seminaareista, joita kerkesin seuraamaan.

Paneelikeskustelu: Logistiikan merkitys kansalliselle kilpailukyvylle

Tapahtuman avajaispuheenvuoron jälkeen alkoi paneelikeskustelu kansallisesta kilpailukyvistä, johon osallistuivat:

  • Iiro Lehtonen, toimitusjohtaja, Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
  • Tero Kallio, toimitusjohtaja, Autotuojat ry
  • Markku Henttinen, toimitusjohtaja, Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
  • Jari Parviainen, Vice President, Supply Chain Management, Valmet Automotive Oy
  • Veli-Pekka Ääri, Johtaja, SOK – Asiakkuus, viestintä ja digitaaliset palvelut

Keskustelussa ajauduttiin välillä hieman kauaksi otsikostakin, tässä muutamia ylöskirjoittamiani mietteitä:

  • Käyttötavarakauppa alkaa muistuttamaan autoteollisuutta, jossa ”tavaraa ei tehdä ilman asiakkaan henkilötunnusta”.
  • Netissä tehty tilaus käynnistää toimitusketjun, tavara ei enää odota asiakasta terminaalissa /prismassa
    • Taustalla ajatus siitä, että se kauppakin on tavallaan terminaali. Verkkoon viety kauppa poistaa tämän yhden terminaalin/varaston ketjusta.
  • Etenkin verkossa toimivat myyjät myyvät nykyään muiden kuin omia tavaroitansa. Esimerkiksi Zalandon  myynnistä yli 35 % ei ole heidän omassa omistuksessaan.
  • Valmet Automotivella isoimmat kustannukset logistiikassa aiheutuu siitä, että tavarankuljettaja ei nouda sovittuja toimituksia ajallaan
    • JIT/LEAN tuotanto voi toimia hyvinkin pienillä varastoilla, jolloin tavaravirta täytyy olla jatkuva, eikä se kestä isoja häiriöitä.
  • Valmet Automotive hakee kustannussäästöjä yhteistyössä kumppanien kanssa. Vanha sanelupolitiikka ei ole toimiva, vaan toimintaa kehitetään yhteistyössä kumppanien kanssa.
  • Kysyttäessä miksi Valmet Automotive valmistaa autoja Suomessa, miten se voi olla kannattavaa: Valmetilla yli 40 vuoden kokemus autonvalmistuksesta, joka näkyy laatuna ja lisäksi sopimusvalmistajana he ovat joustava kumppani. He tasoittavat kysyntäpiikkejä yms, heidän tuotantonsa on joustavaa.
  • Suomalainen toimitusketju on kuten saksalainen, mutta siinä on enemmän joustavuutta. Tämä on siis hyvä ja meidän tulisikin olla ylpeitä.
  • JOT-ajattelu tulee toimitusketjuun. Se pärjää kilpailussa joka yhdistää makro- ja mikrologistiikan

Antti Kaunisto – Fysioline Oy

Fysioline softat

Antti Kaunisto Fysiolinelta kertoi kuinka heillä oli tehostettu kuljetusten tilaamista ja laskujen hyväksyntää softamuutoksilla. Isoimmat ongelmat olivat olleet kuljetusten kustannusten vertailu sekä eri rahdintoimittajien kanssa työskentely, kuten erilaiset osoitekortit yms. Nämä ovat yleisiä ongelmia kaikille tavaran lähettämisen kanssa työskenteleville.

Ensinnäkin osoitekorttien tulostamiseen Fysioline oli ottanut käyttöön Unifaunin systeemin. Unifauniin kirjataan lähettäjän ja vastaanottajan tiedot ja sen jälkeen valitaan rahditsija. Ohjelma tulostaa oikeat osoitekortit ja rahtikirjat sekä lähettää tarvittavat sähköiset tiedot rahditsijalle.

Rahtihintojen kilpailuttamiseen käytetään Logentian web-softaa. Prosessi menee siten, että ensin rahditsijoilta kysytään tarjouksia. Näistä tarjouksista sitten karsitaan joko itse tai Logentian toimesta 2-5 parasta finaaliin, joilta kysytään toiset tarjoukset.

Sen jälkeen valittujen rahditsijoiden sopimushinnat ajetaan Logentiaan. Nyt rahtitilausta tehdessä www-käyttöliittymässä syötetään nouto- ja postiosoite sekä tavaran tiedot. Softa listaa eri rahdinkuljettajien hinnat kyseiselle välille. Tilaajan ei tarvitse itse kahlata läpi erillisiä hinnastoja ja lisähinnastoja saadakseen kuljetuksen hintaa selville.

Logentian softaa käytetään myös laskujen tarkastamiseen. Laskujen oikeellisuus sopimushintoihin nähden voidaan tarkastaa jälkikäteen vuoden päättyessä tai vaikkapa jokainen lasku erikseen. Softan käyttäminen on nopeaa, joka säästää aikaa itse kuljetustilauksen tekemisestä, että laskujen tarkastuksesta.

LOGY: Hankintafoorumi & SCM-foorumi: Miten ostaa logistiikkaa?

Paneelikeskustelu: Miten ostaa logistiikkaa?

Paneelikeskustelu: Miten ostaa logistiikkaa?

Paneelikeskustelu Logistiikan ostamisesta sisälsi vastakkainasettelun myyjien ja ostajien kesken. Ostajien edustivat (kuvassa oikealta vasemmalle) Jenni Eloranta, ABB Oy, Aki Latvanne, Kone sekä Petri Sinkko Vaasan Oy. Palveluntarjoajia edustivat (kuvassa vasemmalta oikealle) Joni Lehtonen, DB Schenker, Janne Kylmäoja, Posti sekä Tuomas Ruohonen, DHL. Moderaattorina toimi (kuvassa vasemmalla selin) Jyrki Ristinen Oy Medifon Ab:lta.

Keskustelu koski lähinnä tarjoamisvaihetta, kuinka valitaan oikeaa toimija, mitä kaikkea siinä vaiheessa käydään läpi ja kuinka toimintaa kehitetään sopimuksen aikana. Tässä jälleen hajanaisia ajatuksia:

  • Ostetaan laatua, toimittajalta joka voi systemaattisesti kehittää toimintaansa
    • Jälleen kerran tulee esille, että halvin ei ole aina paras. Toiminnan toimivuuden kannalta toimittajan tulee olla luotettava ja toimintaa pitää kehittää myös sopimuskauden aikana.
  • Ostajan vieraillessa tarjoajan varastolla, voi pienet asiat, kuten siisteys, vihjata paljon toimijasta ja sen luotettavuudesta.
  • Myyjät olivat sitä mieltä, että ostajan tulisi antaa tarjouksiin osallistuville (siis muillekin kuin voittajalle) palaute heidän annistaan, heikkouksista ja vahvuuksista. Tarjouksen tekemiseen voidaan käyttää paljonkin aikaa, joten olisi mukava jos sitä kunnioitettaisiin.
  • Kaikki laskujen käsittelyyn kuluva aika on turhaa. Laskutus pitäisi pystyä automatisoimaan mahdollisimman hyvin, e-laskut yms…
  • Toimittajan muutokset prosessissa tulee informoida asiakkaalle ja ne tulee tehdä juuri sovittuna aikana. Ei yllätyksiä. Esim. WMS-softan vaihto ei ole mikään pikkujuttu ja se voi vaikuttaa oleellisesti asiakkaiden tavarantoimituksiin.
  • Yhteistyö tuottaa tuloksia. Esim. Toyota on pienentänyt varaosien pakkauskokoja, jolloin autoihin saadaan enemmän tavaraa, joka pienentää sekä Toyotan että tavarantoimittajan kuluja.
    • Toisena esimerkkinä tuulilaseja kuljetetaan pakkaamattomina ja toimittaja on tehnyt niille erillisen kehikon, jossa tuulilaseja voidaan kuljettaa ilman vaurioriskiä. Pakkaamiseen ei kulu rahaa ja tuulilasit saadaan varmasti pienempään tilaankin.

Key Note: Global Mega Trends: Where We Are, and What Comes Next

Huoltosuhde

Huoltosuhde

Boris Dobberstein, UPS Nordics Country Manager kertoi lyhyesti maailman muutoksesta ja miten se vaikuttaa talouteen sekä logistiikkaan. Hän kantoi huolta ikääntyvän väestön aiheuttamasta logistisesta haasteesta, eli terveydenhuollosta sekä siitä kuka tämän kaiken maksaa. Kuva yllä kuvaa tätä huoltosuhdetta, eli eläkeläisten määrää suhteessa työikäisiin. Kyseinen kuva kuvaa Saksan tilannetta.

Vuotta 2050 silmälläpitäen talous kääntyy nykyisistä G7-maista (USA, Japani, Saksa, UK, Ranska, Italia, Kanada) E7-maihin (Brasilia, Venäjä, intia, Kiina, Turkki, Meksiko, Indonesia). Tämä aiheuttaa haasteita yrityksille monessakin mielessä.

Dobberstein näytti mielenkiintoisen kuvaajan, jossa vuonna 2000 Euroopan ja Amerikan kulutus oli hieman reilut 50 % koko maailman kulutuksesta. Vuonna 2050 pelkästään Kiina ja Intia kuluttavat noin 50 % ja muu Aasia mukaanlukien lähes 70 % koko maailman kulutuksesta. Tämä kuvaa hyvin sitä, miten näiden maiden talous tulee nousemaan.

Tulevaisuudesta sen verran, että aika näyttää toimitetaan tulevaisuudessa tavaroita vaiko tulostusmateriaalia 3D-printtereihin. Henkilökohtaisesti olen ajatellut että tulostimet rakennetaan pyörille ja tavara tulostuu matkalla asiakkaalle. Tätä Dobberstein ei maininnut, mutta itse siis olen sitä mieltä että asiakkaalle lähdetään toimittamaan tulostusmateriaali, joka matkan aikana muodostuu tuotteeksi.

Esityksen loppukalvo ilman ihmeempiä esittelyitä:

Toimitusketjun strategiat

Toimitusketjun strategiat

 

Janne Lehtimäki – Leafhill Solutions Oy

4PL kuvio

4PL kuvio

Janne Lehtimäki piti omaan puheenvuoronsa otsikolla ”Neljännen osapuolen logistiikka – vaihtoehto nykymallille”. Jannen Leafhill Solutions Oy on kyseinen neljännen osapuolen logistiikan tarjoaja.

Idea koko palvelussa on se, että 4PL toimija on täysin riippumaton. Heillä ei ole omaa kuljetuskalustoa tai varastoa. He toimivat ikäänkuin vuokrajohtajana asiakasyritykselle, kilpailuttavat toimijoita sekä valvovat ja hyväksyvät laskuja.

LOGY: Kuljetusfoorumi & Varasto- ja materiaalinkäsittelyfoorumi:
Johtaminen

Oikeat mittarit sisälogistiikan seurantaan ja parantamiseen (Posti)

Oikeat mittarit sisälogistiikan seurantaan ja parantamiseen (Posti)

Michael Berry, Turun Yliopisto – The Positive and Risky Sides of Finnish Silence

Michael Berry Turun Yliopistosta on tutkinut paljon sanojen merkitystä eri kulttuureissa ja sitä, kuinka asioita ei voi kääntää suoraan toiselle kielelle. Sisällytämme sanoihin paljon erilaisia asioita, joista osa voi olla positiivisia ja osa negatiivisia. Toisesta kulttuurista tuleva ei voi ymmärtää näitä asioita, eikä ”oikein” käännetty kieli sisällä samoja merkityksiä.

Voisin kirjoittaa pitkästikin Berryn käsittelmiä ajatuksia, mutta bisnesmielessä mielestäni tärkein opetus oli se, että muista aina varmistaa (double check) että vastapuoli on samalla aallonpituudella.

Varsinkin muiden kulttuurien kanssa neuvotellessa voi helposti tulla väärinymmärryksiä. Suomalaiset kun lupaavat asioita ja odottavat toisten pitävän lupaustensa ilman varsinaista promise-sanaakaan. Esimerkiksi Italialaisen lupaus tehdä jotain huomiseksi ei välttämättä tarkoita sitä kirjaimellisesti. Varmista siis aina kuka tekee mitäkin ja koska.

Pekka Aalto, Ajomestarit Oy – Johtamisen kehittäminen kuljetusyrityksessä

Ajomestarit on pienehkö kuljetusyritys, jonka isoin asiakas on Nokian Renkaat Nokialla. Ajomestarit toimittaa sekä varastoi tavaraa Nokian Renkaille. Kuljetuspuolella on muitakin asiakkaita, mutta varastointia tehdään vain ja ainoastaan Nokian Renkaille.

Yritys oli vielä joitakin vuosia sitten kokonaan Pekka Aallon omistama, kun hän huomasi että ei voi enää jatkaa yksin. Lisäksi asiakkaiden suunnalta tuli paineita kehittää toimintaa ja vaadittiin sertifikaatteja. Kuten yleensä kasvavissa yrityksissä, toiminnan huomattiin jämähtäneen pienen yrityksen toimintaan, eikä johdolle ollut määrätty selkeitä vastuualueita.

Ajomestarit toteutti lähes puolentoista vuoden mittaisen projektin, jonka aikana kehitettiin johtamismallit ja selkeät vastuualueet, sekä hankittiin ISO 9001 ja ISO 14001 -sertifikaatit.

Hyödyiksi koetaan seuraavat asiat:

  • Asiakkaat näkee ajomestarit potentiaalisena/strategisena yhteistyökumppanina
  • Säilyttää pienen yrityksen edut, pystyy tarjoamaan samat palvelut kuin isot kilpailijat
  • Varmistetaan yrityksen kannattavuus ja kannattava kasvu
  • Yritys on haluttu työpaikka, johon halutaan tulla ja jossa halutaan pysyä
  • Yritys voi parantaa myös asiakkaiden kilpailukykyä

Jouko Lehtonen, Posti Oy – Faktapohjainen päivittäisjohtaminen sisälogistiikassa

Lehtosen mukaan suorituskykymittareita ei yleensä ole valittu oikein. Ne keskittyvät liiaksi tuloskehityksen seurantaan, eikä niistä ole asiakkaiden kannalta hyötyä. Lisäksi ne eivät seuraa toiminnan kehitystä tarvittavan nopeasti, jotta niillä voitaisiin ohjata päivittäistä toimintaa.

Lisäksi yrityksissä on liian paljon raportteja ja mittareita, jotka voivat olla jopa ristiriidassa keskenään. Käytännössä logistiikan päivittäisjohtaminen Suomessa pohjautuu kokemusperäiseen osaamiseen, ei faktapohjaisiin lukuihin. Tällä tarkoitetaan sitä, että raportit eivät ole saatavilla riittävän tiheällä syklillä, eivätkä luvut ole reaaliaikaisia.

Lehtosen mukaan mittarit tulee valita siten, että tuotannolla on mahdollisimman yksinkertaiset mittarit ja johdon käytössä on näistä luvuista jalostetut mittarit. Oikein valittu suorituskykymittari auttaa ennustamista ja jokaisella organisaatiotasolla tulee olla oikein johdateltu mittari, samoista lähtöarvoista. Tietojärjestelmän tulee pystyä yhdistämään ja muuntamaan tietoa useista lähteistä.

Päivittäisjohtamisen kannalta pääsy tietojärjestelmään ja sen reaaliaikaisuus on taattava sekä mittareiden on oltava tarpeeksi yksinkertaisia. Pävittäisjohtamisen mittarista tulee olla selkeä yhteys strategiseen mittariin. Esimerkiksi kun käsittelytehokkuus rivejä/tunti paranee, se parantaa käsittelykatetta.

Postilla on käytössä erilaisin syklein toimiva johtamisjärjestelmä. Eri organisaatiotasot kokoontuvat erilaisin väliajoin aina pari kertaa vuorossa tapahtuvista lattiatason pikapalavereista ylemmän johdon viikkopalavereihin. Tämä mahdollistaa adaptiivisen toimintamallin, jolloin poikkeamiin pystytään reagoimaan nopeasti.

Written by Jesse Uitto

CEO @ Novellus.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *