Kuinka erottua massasta?

Henkilöbrändi on päivän sana. Tänään tuli kuluneeksi 9 kuukautta ensimmäisestä postauksestani, joten ajattelin jakaa teille muutaman syyn miksi ja miten päädyin bloggaamaan omalla nimelläni. Tarkastelemme myös mitä blogi on saanut aikaan 9 kuukauden raskausaikanaan.

Historiaa

Olen aiemmin ollut melko varovainen internetissä ja käyttänyt nimimerkkejä erinäisissä palveluissa. Asenteeni rupesi muuttumaan ehkä siinä vaiheessa kun aloitin opintoni JAMKissa. Ajattelin että hitto, haluan Googlesta löytyvän minun nimelläni tietoja minusta. Kyllä, erikoisesta nimestäni huolimatta minulla on muutama kaima ja Googlen hakusivu ei aina ole ollut minun mieleeni.

Erityisesti tämä tulee eteen siinä vaiheessa kun potentiaalinen työnantaja tai toimeksiantaja etsii minusta tietoja.

Olen alunperin perustanut Twitter-tilin omalla nimelläni noin vuosi JAMKin aloittamisen jälkeen. Samalla varasin nimimerkkini myös muualle, esim. Instagramiin. Aktiivisesti näitä palveluja en ole käyttänyt kuin vasta myöhemmin. Alunperin halusin vain lähinnä varata nimeni ennen kuin on liian myöhäistä.

Olen myös muuttanut erinäisiä profiileja, kuten Google+ -profiilin niin avoimeksi kuin mahdollista. Olen myös pyrkinyt pitämään nämä profiilit ajantasalla ja linkittämään toinen toisiinsa.

Aiemmin pyrin olemaan internetissä näkymätön. Nyt olen tajunnut, että mitä enemmän minun nimelläni on tietoa juuri minusta ja ne linkittävät toisiinsa, sitä todennäköisemmin saan toimitettua ihmisille relevanttia tietoa, sen sijaan että he löytäisivät kaimojeni profiileja ja foorumikirjoituksia. Vahinko vain kaimoilleni =)

Blog

Blogin kirjoittaminen on ollut mielessä pidempäänkin ja olen etsinyt siihen myös sopivia aiheita sekä miettinyt myös nimettömänä kirjoittamista. Koulussa tajusin että minun on kirjoitettava omalla nimelläni. Syitä ovat mm. edellä kertomani hakukoneiden ”manipulointi”, mutta myös oman henkilöbrändin ja asiantuntijuuden kehittäminen.

Olen myös samoilla linjoilla Parantaisen kanssa siitä, että jokainen meistä on yksityisyrittäjä. Olit sitten palkkatöissä tai yrittäjänä, jokainen vastaa itse omasta brändistään. Nykypäivänä kun ei eläkevirkojakaan juuri ole, on tärkeää pysyä aktiivisena ja tuoda oma osaamisensa julki.

Kun puhutaan henkilöbrändeistä niin digimaailman ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen Ville Tolvanen. Markkinointipuolella tunnetaan mm. Pasi Rautio, Timo Jäppinen ja jo edellä mainittu Jari Parantainen.

Miksi he ovat henkilöbrändejä?

Koska he bloggaavat omalla nimellään. He tuottavat hyödyllistä tietoa lukijoilleen täysin ilmaiseksi. Samalla he kehittävät omaa asiantuntijuuttaan, joka auttaa laskutettavien töiden saamisessa.

Valehtelisin jos väittäisin että tämä ei ole tavoitteeni.

Osin tästä syystä myös halusin lähteä kirjoittamaan kaksikielisesti. Se vie aivan tolkuttomasti aikaa, mutta lontooksi saatu näkyvyys on huomattavasti kotimaista suurempaa. Tässäkin mallia näyttää Timo Jäppinen.

Analytiikka

On ollut mielenkiintoista seurata täysin uuden blogin kehittymistä ja miten ihmiset sinne päätyvät. Minun on pakko sanoa että ”suosio” ja hakusanat, joilla sivustolle ajaudutaan ovat yllättäneet minut täysin.

Aluksi en mainostanut sivustoa oikeastaan mitenkään. Ainut mainostus on ollut Twitterissä, LinkedInissä ja Google+:ssa jakamani linkit uusista postauksista.

Lisäsin vasta myöhemmin sivuston linkin sähköpostini allekirjoitukseen, koska en aluksi muka kehdannut kertoa tutuilleni asiasta. Saatan vieläkin joskus sen poistaa allekirjoituksestani.

Blogi alkoi erään projektin johdosta melko rysäyksellä ja tuotin touko-elokuussa 2015 postauksia suomeksi 25 ja englanniksi 22 kappaletta. Tällöin myös jaoin jokaisen postauksen heti kaikissa some-kanavissani.

Elokuun lopun jälkeen kirjoituksiin tuli tauko, eikä blogia ole markkinoitu muutamaa vanhan postauksen linkkaustani lukuunottamatta ollenkaan. Mutta katsokaa tätä kävijädataa:

Sivuston kävijät 1.6.2016 - 31.1.2016

Sivuston kävijät 1.6.2016 – 31.1.2016

Uuden markkinoimattoman sivuston kävijämäärät ovat noin tasaiset!?

Huomatkaa, että ensimmäinen postaus on tehty 9.5.2015. Touko-Kesäkuu meni siis rämpiessä. Mutta heti Heinäkuun jälkeen kuukausittainen kävijämäärä on ollut lähes tasainen, vaikka Syys-Joulukuussa ei ole tullut yhtään uutta postausta, eikä blogia ole käytännössä ollenkaan markkinoitu (ainakaan minun toimesta). Tämä on aiheuttanut Loka-Marraskuulle vain hienoisen notkahduksen.

Hiljaiseloni päätin joulun alla 21.12.2015 hyvin lyhyellä kommentilla ajankohtaisesta uutisesta. Seuraavan postaukseni laitoin heti perään puolentoista kuukauden päästä. Mutta ei, postausten vähyys ei tunnu laskevan kävijämääriä mitenkään dramaattisesti.

Miten kävijämäärä muuttuisi, jos rupeaisin taas kirjoittamaan esim. kerran viikossa?

No fiksummat, kertokaa mistä tämä kävijämäärä johtuu?

Yllättävää kyllä, näinkin tuoreeseen blogiin tullaan ihan fiksuilla hakusanoilla. Sain kesän aikana aikaiseksi vaivaiset 17 000 sanaa suomeksi ja hieman reilummin englanniksi. Näinkin pienellä otannalla ”niche”-aiheesta tuntuu saavan ihan hyvän jalansijan aiheen hakutuloksissa.

Isoin epäilykseni onkin, että syksyllä koulujen alkaessa olen saanut kävijöitä nimenomaan opiskelijoista, jotka etsivät tietoa koulutöihinsä. Tätä epäilystäni tukee myös se, että jo syksyllä blogini tunnettiin ainakin JAMKissa, vaikka en ole siitä kenellekään siellä kertonut.

Tulokanavat

Markkinoinnista on pakko sanoa, että Twitter on aivan ylivoimainen. Lähes 80 % some-tuloista tulee twitteristä, jonka lisäksi heidän sivustollaan käyttämä aikansa on aivan ylivoimainen muihin nähden.

Google+ nousee sivua per käynti ja istunnon kestolla melkein Twitterin perään, mutta istuntomäärillä SlideShare pyyhältää ohitse, vaikka se profiili on tuoreempi ja siellä on vain muutama esitys. Google plussassa kuitenkin on jaettu jokainen postaus.

”Ammattilaisten” LinkedIn jää yllättävän laihaksi, joskaan en ole linkannut postauksiani kuin omalle aikajanalleni. Ryhmiin lisäämällä voisi saada enemmän aktiviteettia. Istuntoja on tullut vain muutama ja niidenkin kesto on niin lyhyt että siinä tuskin kerkeää noita pisimpiä juttuja lukemaan.

Twitter-tulijoistakin iso osa on tullut suoraan etusivulle, joka viitannee siihen että he tulevat profiilini kautta, ei jaetuista linkeistä. Väliäkös sillä, tunnun olevan mielenkiintoinen persoona, jos twitteristä blogini etusivulle eksyneet viettävät noin 17 minuuttia blogiani tutkien.

Some-kanavista tulijat ajoittuvat kuitenkin voimakkaasti postausten ajankohtiin, eli esim. Twitterissä julkaiseminen aktivoi selvästi niin suoriin linkkauksiin kuin profiilisivuni kautta sivustolle eksymiseen.

Hakukyselyt

Yllättäen erilaiset finanssikeskeiset asiat, kuten diskonttauskerroin, annuiteettitekijä ja laskurit kuten investointilaskuri esiintyvät suosituimmissa google-hausta sivustolle eksyneiden hakusanoina. Näistä kuitenkaan ei ole kovinkaan montaa kirjoitusta.

On siellä jonkin verran myös varastointiin ja tuotantoon liittyviä sanoja, joista on kirjoituksia enemmänkin. Suhde on mielestäni kuitenkin aika omituinen ja täysin päinvastoin kirjoitusten määrään verrattuna.

Henkilöbrändi

Jo nyt koen kirjoittamisen olleen erittäin tuottoisaa. Tämän todistaa oikeilla asiasanoilla blogiini päätyneet kävijät. En myöskään usko, että tämä kävijämäärä tulee lähitulevaisuudessa tippumaan. Päinvastoin lisäpostaukset vain nostavat sivustoani hakutuloksissa.

Olen myös onnistunut valtaamaan pikkuhiljaa Googlen ensimmäistä hakutulossivua nimelläni hakiessa, vaikka siellä vielä onkin muutama minuun liittymätön tulos. Nämä muut kuitenkin ovat onneksi pikkuhiljaa laskeneet alemmaksi.

Googlea testatessa huomatkaa, että Google personoi jokaisen haun. Aiemmat käyntisi tällä sivustolla siis todennäköisesti nostavat juuri tämän sivuston tuloksia sekä iso liuta muita algoritmitekijöitä, jotka ”vääristävät” tuloksien vertailukelpoisuutta. Kukaan ei voi siis ennalta sanoa minkälainen tulossivu juuri sinulle näkyy.

Kuitenkin henkilöbrändiä paljon tärkeämpää on oma kehittyminen. Kirjoittamisen kautta asioita tulee ajateltua paljon syvällisemmin ja ehkä hieman eri näkökulmistakin. Olenkin sitä mieltä, että kirjoittaminen edesauttaa oppimista.

Written by Jesse Uitto

CEO @ Novellus.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *